De Robert Dubois School: Studenten zoals de anderen
Ter gelegenheid van de Pyjamadag nodigen we u uit om de Robert Dubois School die elk gehospitaliseerd kind de mogelijkheid biedt om zijn of haar opleiding voort te zetten, van dichterbij te leren kennen.
Het onderwijs van gehospitaliseerde kinderen vormt een grote uitdaging voor gezondheidsinstellingen over de hele wereld. Hoe kan de continuïteit van het leren worden gegarandeerd in een medische omgeving? In Brussel vindt het antwoord op deze complexe vraag zijn oorsprong in de opmerkelijke geschiedenis van de Robert Dubois School.
In 1986, tijdens de bouw van het Kinderziekenhuis, vestigde de Robert Dubois School, een gespecialiseerde school van de Stad Brussel, zich in Laken, naast de bedden van de gehospitaliseerde kinderen.
De Robert Dubois School ligt vlak naast het ziekenhuis. Als een navelstreng, verbindt een loopbrug het zonder echt het medische heiligdom te verlaten. Deze symboliek is krachtig omdat wanneer een kind deze drempel overstapt, het ziekenhuis verlaat, terwijl het onder de zorgzame vleugels van de zorgverleners blijft. Hier is een leerling niet alleen een patiënt, maar wordt hij ook weer een volwaardige scholier, met lessen die buiten de muren van de ziekte worden gegeven...
Deze gespecialiseerde school van type 5, zowel dicht bij de medische omgeving als toch autonoom, biedt leraren de mogelijkheid om lessen aan te passen aan de behoeften van kinderen die ziekenhuiszorg ontvangen. Deze fysieke nabijheid tot medische diensten heeft niet alleen een betere coördinatie mogelijk gemaakt, maar ook de kwaliteit van de zorg voor zieke jonge patiënten verbeterd.
De Robert Dubois School biedt jonge patiënten veel meer dan alleen onderwijs
Het behouden van de verbinding
Bij de aankomst van een kind op de Robert Dubois School wordt zorgvuldig gecoördineerd met zijn of haar oorspronkelijke school. Deze samenwerking waarborgt de pedagogische continuïteit door ervoor te zorgen dat kennis wordt overgedragen en verworven vaardigheden worden gevalideerd. Deze nauwe samenwerking is bedoeld om een harmonieuze terugkeer van de leerlingen naar hun reguliere school te vergemakkelijken zodra hun herstel is voltooid.
Het gedurfde idee om onderwijs binnen het ziekenhuis te introduceren ontstond in de jaren 50 in het brein van kinderarts Robert Dubois. Deze initiatief heeft het dagelijks leven van zieke kinderen en adolescenten veranderd door hen een leerhorizon te bieden die verder reikt dan de grenzen van de ziekte. "Medische zorg mag niet ten koste gaan van educatieve vooruitgang, en vice versa", benadrukt Jeffrey Tallane, directeur van het voortgezet onderwijs aan de Robert Dubois School, alsook het accent legt op de noodzaak om gezondheid en leren met elkaar te verzoenen.
De Robert Dubois School, een echte brug tussen het ziekenhuis en de maatschappij, speelt een cruciale rol in de overgang van jonge patiënten naar normaliteit. Frédérique Fremaux, directeur van de kleuterscholen en lagere scholen aan de Robert Dubois School, benadrukt dit belang : "Onze school is een open deur naar buiten toe. We begeleiden de kinderen bij hun re-integratie, met geduld en zorg."
Tegenwoordig is de Robert Dubois School aanwezig op 7 verschillende locaties in Brussel en Waals-Brabant, waarvan 4 verbonden zijn met het Academisch Ziekenhuis Brussel (bij Huderf en het Erasme ziekenhuis).
Met een team van meer dan 90 toegewijde leerkrachten biedt de school onderwijs op maat, van kleuterschool tot middelbare school, aangepast aan de specifieke behoeften van zieke kinderen.
Naast onderwijs biedt de school een echte adempauze met culturele en sociale activiteiten die het dagelijks leven van de leerlingen verrijken. Door haar werking aan te passen aan medische vereisten en tegelijkertijd de band met de buitenwereld te behouden, biedt de Robert Dubois School jonge patiënten veel meer dan alleen onderwijs: ze biedt hen een horizon van hoop en mogelijkheden waar ziekte hun intellectuele en sociale ontwikkeling niet kan belemmeren.