2 april 2024 - Wereld Autisme Dag: Nieuwe Dynamiek bij de "APPI" Eenheid
Op deze symbolische dag van de Wereld Autisme Dag, staat de APPI-eenheid (Autisme Vroegtijdige Individuele Zorg) met een vernieuwde en vastberaden visie
In het hart van het Kinderziekenhuis verwelkomt deze instelling, met een verbrede kijk, jongeren van 18 maanden tot 4 jaar oud, die in Brussel wonen en bij wie een diagnose van Autisme Spectrum Stoornis (ASS) is bevestigd of vermoed wordt.
Een allesomvattende benadering in meerdere aangepaste programma's
Met als doel zorg te individualiseren en nauwkeurig te reageren op de specifieke behoeften van elk kind en zijn familie, implementeert de APPI-eenheid nu drie verschillende programma's:
- Het Psycho-Educatie Module: Een ruimte gewijd aan ouderbegeleiding, waar ouders worden uitgenodigd om hun kennis te verrijken en deze toe te passen in het dagelijks leven van hun kind. Via groepssessies is het doel het versterken van het gevoel van ouderlijke bekwaamheid en het welzijn van het gezin.
- Het IN-programma: Een intensieve zorgverlening met de nadruk op individuele therapieën, met bijzondere aandacht voor elk kind. De doelstellingen worden opgesteld in overleg met de families en de hulpverleners, om zo consistentie te garanderen in de verleende zorg.
- Het IN/OUT-programma: Een geleidelijke overgang naar ambulante interventies, uitsluitend thuis en op school, om zo een continuïteit van zorg te waarborgen die is aangepast aan de ontwikkelingen van elk kind.
De doelstellingen worden opgesteld in overleg met de families en de zorgverleners, wat zorgt voor consistentie in de verleende zorg
Een Breed Scala aan Methoden voor Aangepaste Ondersteuning
De APPI-eenheid put uit een verscheidenheid aan therapeutische methoden zoals ESDM*, ABA*, TEACCH* en PECS* om te voldoen aan de specifieke behoeften van elk kind. Deze benaderingen, gebaseerd op principes van relatie, leren en communicatie, bieden een holistische ondersteuning die de optimale ontwikkeling van elke jonge patiënt bevordert.
Op deze Wereld Autisme Dag bevestigt de APPI-eenheid haar onwankelbare toewijding aan het welzijn en de ontwikkeling van kinderen en hun families. In deze voortdurende zoektocht naar inclusie en vooruitgang staat de APPI-eenheid als een steunpilaar, waardoor bijgedragen wordt aan de opbouw van een meer inclusieve toekomst voor iedereen.
- *ESDM: Deze methode is gebaseerd op vroegtijdige en geïndividualiseerde interventie, gericht op gedrags- en ontwikkelingsaspecten. Het richt zich op de interesse van het kind door te steunen op de kwaliteit van de relatie met de volwassene.
- *ABA: ABA (Applied Behavior Analysis) is een gedragsinterventiemethode gebaseerd op principes van leertheorie en operante conditionering.
- *TEACCH: Een educatief programma dat de autonomie van kinderen met autisme bevordert door middel van diverse visuele ondersteuningssystemen (visuele schema's, time-timers, pictogrammen, enz.).
- *PECS: Het PECS (Picture Exchange Communication System) is een alternatief en ondersteunend communicatiesysteem waarbij afbeeldingen worden uitgewisseld.
Liste personnel unité A.P.P.I
Ahalouch Nisrine (Educatrice) |
Boux Isabelle (Educatrice) |
Colinet Hélène (Logopède) |
De Jesus Trecy (Infirmière) |
De Mulder Claudine (Educatrice) |
Dulong Justine (Logopède) |
Duprez Marine (Psychomotricienne) |
Henneaux Michaël (Coordinateur ( f.f) des unités de jour K1 Pédopsychiatrie ) |
Landazuri Charlotte (Psychologue) |
Monsempo Mbo Zina (Educatrice) |
Van Tichelen Wivine (Psychologue) |
Peeters Aurélie (Assistante Sociale) |
Talib Maria (Pédopsychiatre) |
Saadi Hayat (Secrétaire) |
Sztalberg Jessica (Pédopsychiatre) |
Vanderlinden Julie (Chef Infirmière Unités de jour K1 Pédopsychiatrie ) |
Coordonnées de APPI :
HOPITAL DES ENFANTS REINE FABIOLA
ROUTE 151
Avenue Jean Joseph Crocq 15
1020 Laeken
02/477.28.84