ADHD bij jongeren: expertise en zorg in het kinderziekenhuis
Op deze Wereld ADHD Dag laten we zien hoe het Universitair Kinderziekenhuis Koningin Fabiola (Huderf) ADHD diagnosticeert en behandelt om de levenskwaliteit van getroffen kinderen en adolescenten te verbeteren.
Qu’est-ce que le TDAH ?
Wat is ADHD?
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is een neuro-ontwikkelingsstoornis die zich uit in aandachtsproblemen, impulsiviteit en vaak hyperactiviteit. Dit kan het dagelijks leven van kinderen, adolescenten en zelfs volwassenen aanzienlijk beïnvloeden.
Diagnostiek en evaluatie van ADHD
De diagnose van ADHD vereist een grondige klinische evaluatie door specialisten. Bij Huderf in Brussel krijgen jonge patiënten een uitgebreide diagnose met gepersonaliseerde therapeutische ondersteuning.
Klinische Evaluatie
- Anamnese: Een gedetailleerde anamnese van de medische en familiale achtergrond van het kind wordt uitgevoerd om de algemene context te begrijpen.
- Rapporten en Vragenlijsten: Medische rapporten en vragenlijsten ingevuld door ouders en leraren worden geanalyseerd om een globaal beeld van het gedrag van het kind te krijgen.
- Fysieke en Biologische Onderzoeken: Fysieke onderzoeken en biologische tests kunnen nodig zijn om andere aandoeningen zoals hyperthyreoïdie of epilepsie uit te sluiten.
- Uitgebreide Neuropsychologische en Logopedische Evaluaties: Cognitieve functies zoals aandacht, executieve functies en geheugen worden geëvalueerd met behulp van neuropsychologische tests. Logopedische tests kunnen worden uitgevoerd om andere leerstoornissen uit te sluiten of op te sporen.
Zorg bij Huderf
Bij Huderf biedt een gespecialiseerd team, waaronder neuropediaters, kinderpsychiaters, neuropsychologen en logopedisten, een gespecialiseerde zorgtraject voor kinderen met ADHD. Ze evalueren de symptomen en ontwikkelen gepersonaliseerde behandelplannen. Deze geïntegreerde aanpak omvat de evaluatie van cognitieve en emotionele functies, evenals therapeutische en psycho-educatieve interventies. Het doel is de levenskwaliteit van jonge patiënten te verbeteren door hen strategieën te bieden om hun symptomen te beheersen en hun vaardigheden te versterken, zowel thuis als op school, evenals medicamenteuze behandeling indien dit door de specialist en in overleg met de familie als voordelig wordt beschouwd.
Lees onze gezondheidsfiche over ADHD
Wetenschappelijk Onderzoek
Naast de zorg voor patiënten, voeren de teams van Huderf ook wetenschappelijke studies uit om de patiënten met ADHD beter te begrijpen. Ze hebben veel onderzoek gepubliceerd over dit onderwerp.
Baijot, S., Slama, H., Söderlund, G., Dan, B., Deltenre, P., Colin, C., & Deconinck, N. Neuropsychological and neurophysiological benefits from white noise in children with and without ADHD. Behav Brain Funct 12, 11 (2016). https://doi.org/10.1186/s12993-016-0095-y
Wylock, JF., Borghini, A., Slama, H. & Delvenne, V. Child attachment and ADHD: a systematic review. Eur Child Adolesc Psychiatry 32, 5–16 (2023).
Massat, Isabelle, Hichem Slama, Thomas Villemonteix, Alison Mary, Simon Baijot, Ariadna Albajara Sáenz, Danièle Balériaux, Thierry Metens, Martin Kavec, and Philippe Peigneux. 2016. “Hyperactivity in Motor Response Inhibition Networks in Unmedicated Children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder.” The World Journal of Biological Psychiatry 19 (2): 101–11.
Mary, A., Slama, H., Mousty, P., Massat, I., Capiau, T., Drabs, V., & Peigneux, P. (2015). Executive and attentional contributions to Theory of Mind deficit in attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Child Neuropsychology, 22(3), 345–365.