Pedagogische poppen op de intensieve zorgafdeling van het Kinderziekenhuis

In het Universitair Kinderziekenhuis (HUDERF) wordt een innovatief hulpmiddel ingezet op de afdeling intensieve zorg: pedagogische poppen die medische procedures toegankelijker en minder beangstigend maken voor jonge patiënten

Image
poupées 4 usi

Door een veilige en begrijpelijke omgeving te creëren, helpen de poppen kinderen om zich beter aan hun situatie aan te passen, wat direct bijdraagt aan hun deelname aan ziekenhuisonderwijs

Eloise Boivent
intensieve zorgafdeling

Een collectief project voor rustgevende zorg

Deze poppen zijn veel meer dan gewone objecten: ze vormen het middelpunt van een project waarin diverse zorgprofessionals samenwerken om psychologische en educatieve steun te bieden aan jonge patiënten. Door complexe procedures zoals tracheotomie, gastrostomie of intubatie visueel uit te leggen, maken de poppen de zorg begrijpelijker en minder beangstigend. Elk teamlid gebruikt deze poppen om het kind te betrekken bij zijn zorgtraject, waardoor de zorg persoonlijker en beter afgestemd wordt op de behoeften van het kind. 

Al jarenlang gebruikt het HUDERF de Kiwanis-poppen om kinderen vertrouwd te maken met bepaalde interventies. De nieuwe pedagogische poppen breiden dit concept uit door een nog meer gepersonaliseerde benadering mogelijk te maken.

Een hulpmiddel om de acceptatie van zorg te bevorderen

Deze poppen gaan verder dan alleen medische uitleg. Ze helpen kinderen om hun behandeling beter te accepteren en maken hen deel van hun eigen zorgtraject. Of het nu gaat om het voorbereiden van broertjes en zusjes op ziekenhuisbezoeken, werken aan het lichaamsbeeld van het kind, of het accepteren van medische hulpmiddelen: de poppen stimuleren kinderen om zich in hun medische realiteit in te leven.

Identificatie speelt hierbij een cruciale rol. Door een pop te zien die op hen lijkt, kunnen kinderen hun angsten verminderen en zich de veranderingen in hun lichaam eigen maken. Deze poppen, ontworpen om diverse gezondheidssituaties te weerspiegelen, bieden jonge patiënten een concrete en geruststellende ervaring waarin elke zorgstap begrijpelijk wordt gemaakt.