Pedagogische poppen op de intensieve zorgafdeling van het Kinderziekenhuis
In het Universitair Kinderziekenhuis (HUDERF) wordt een innovatief hulpmiddel ingezet op de afdeling intensieve zorg: pedagogische poppen die medische procedures toegankelijker en minder beangstigend maken voor jonge patiënten
Een educatief hulpmiddel om angst te verminderen
Gebruikt door verpleegkundigen, artsen, kinesitherapeuten en psychologen, staan deze poppen centraal in een multidisciplinair project waarbij elke professional een actieve rol speelt in het geruststellen van kinderen en het bevorderen van hun begrip van de zorg. Dit project, ondersteund door de vereniging Kids Care, maakt de ontwikkeling mogelijk van essentiële educatieve hulpmiddelen die bijdragen aan een betere zorg voor kinderen.
Door een veilige en begrijpelijke omgeving te creëren, helpen de poppen kinderen om zich beter aan hun situatie aan te passen, wat direct bijdraagt aan hun deelname aan ziekenhuisonderwijs
Een collectief project voor rustgevende zorg
Deze poppen zijn veel meer dan gewone objecten: ze vormen het middelpunt van een project waarin diverse zorgprofessionals samenwerken om psychologische en educatieve steun te bieden aan jonge patiënten. Door complexe procedures zoals tracheotomie, gastrostomie of intubatie visueel uit te leggen, maken de poppen de zorg begrijpelijker en minder beangstigend. Elk teamlid gebruikt deze poppen om het kind te betrekken bij zijn zorgtraject, waardoor de zorg persoonlijker en beter afgestemd wordt op de behoeften van het kind.
Al jarenlang gebruikt het HUDERF de Kiwanis-poppen om kinderen vertrouwd te maken met bepaalde interventies. De nieuwe pedagogische poppen breiden dit concept uit door een nog meer gepersonaliseerde benadering mogelijk te maken.
Een hulpmiddel om de acceptatie van zorg te bevorderen
Deze poppen gaan verder dan alleen medische uitleg. Ze helpen kinderen om hun behandeling beter te accepteren en maken hen deel van hun eigen zorgtraject. Of het nu gaat om het voorbereiden van broertjes en zusjes op ziekenhuisbezoeken, werken aan het lichaamsbeeld van het kind, of het accepteren van medische hulpmiddelen: de poppen stimuleren kinderen om zich in hun medische realiteit in te leven.
Identificatie speelt hierbij een cruciale rol. Door een pop te zien die op hen lijkt, kunnen kinderen hun angsten verminderen en zich de veranderingen in hun lichaam eigen maken. Deze poppen, ontworpen om diverse gezondheidssituaties te weerspiegelen, bieden jonge patiënten een concrete en geruststellende ervaring waarin elke zorgstap begrijpelijk wordt gemaakt.
Een psycho-educatief hulpmiddel voor een inclusieve aanpak
De pedagogische poppen staan symbool voor een humaniserende en inclusieve zorgaanpak, waarbij zowel kinderen als families actief betrokken worden. Ze bieden mogelijkheden zoals:
- Voorbereiding op ziekenhuisbezoeken: Broertjes en zusjes krijgen inzicht in de medische realiteit van hun familielid.
- Werken aan lichaamsbeeld: Kinderen en ouders leren veranderingen in het lichaam door de zorg beter te accepteren.
- Acceptatie van medische hulpmiddelen: Door het gebruik van de poppen begrijpen kinderen en ouders de functie van hulpmiddelen, wat hen minder beangstigt.
- Demystificatie van procedures: De poppen maken de zorg begrijpelijker, wat de acceptatie door jonge patiënten vergemakkelijkt.
- Identificatie en projectie: Kinderen zien hun eigen situatie weerspiegeld, wat helpt bij het begrijpen van hun medische traject.
Ouders als partners in de zorg
Deze poppen benadrukken ook het belang van ouders als partners in de zorg voor hun kind. Door ouders actief te betrekken, erkent het zorgteam hun expertise en stemt het de zorg beter af op de specifieke behoeften van elk kind. Actieve ouderparticipatie draagt bij aan betere behandelresultaten en minder angst bij kinderen.
Afdeling Intensieve Zorg Kindergeneeskunde
Om de pediatrische intensieve zorg van het HUDERF te steunen:
Fonds van de Vrienden van het HUDERF bij de Koning Boudewijnstichting
BE10 0000 0000 0404 met de gestructureerde mededeling
+++ 623/3924/30080 +++